Η Α΄ τάξη ενός ημερήσιου Γενικού Λυκείου
Στα παρακάτω θα υποθέσουμε ότι ενδιαφέρεστε για ελεύθερο ζωνών, 5/ήμερο ωρολόγιο πρόγραμμα με το πολύ 7 ώρες κάθε ημέρα, και ότι έχετε περισσότερα του ενός τμήματα κορμού. Το κύριο ενδιαφέρον μας πέφτει στη διασφάλιση ύπαρξης προγράμματος και στην αποφυγή δημιουργίας αδικαιολόγητων κενών στη λειτουργία των τμημάτων.
Ένας συγκεκριμένος μαθητής της Α Τάξης ημερήσιου Λυκείου, έχει ωρολόγιο πρόγραμμα 34 ωρών, με 32 ώρες σε μαθήματα Γενικής Παιδείας και 2 ώρες σε ένα μάθημα επιλογής.
Αυτό σημαίνει ότι, μια ημέρα από τις πέντε ο μαθητής θα έχει 6ωρο, ενώ τις υπόλοιπες 7ωρο. Πρέπει να αποφασίσετε ποια 7η ώρα ο μαθητής θα πάει στο σπίτι του.
Όλα τα τμήματα, των οποίων ο συγκεκριμένος μαθητής είναι μέλος, πρέπει να περιοριστούν στη λειτουργία τους, με περιορισμούς #1, στις ώρες λειτουργίες των τμημάτων, κατά μία 7η ώρα, την ίδια για όλα τα τμήματα του μαθητή.
Ακριβώς η ίδια συλλογιστική πρέπει να εφαρμοστεί για όλους τους μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου. Στο τέλος, το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε μαθητή πρέπει να είναι 34 ώρες.
Μια απλή και λογική επιλογή είναι όλοι μαθητές της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου να πηγαίνουν σπίτι τους την 7η ώρα της Παρασκευής.
Ο αποκλεισμός μιας 7ης ώρας από τη λειτουργία των τμημάτων της Α΄ τάξης, είναι τελείως απαραίτητος για την αποφυγή κενών στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών.
Όμως, δεν είναι απαραίτητο να εφαρμόσετε τον περιορισμό αυτό σε πρώτο στάδιο. Ίσως, μάλιστα και να αισθάνεστε περίεργα που θα πρέπει από την αρχή να περιορίσετε τις επιλογές σας.
Σας προτείνουμε να εφαρμόσετε τον περιορισμό στις ώρες λειτουργίας των τμημάτων μέσα από τον χώρο δημιουργίας του ωρολογίου σας προγράμματος και αφού τοποθετήσετε όλες τις ώρες του ωρολογίου σας προγράμματος. Εκεί θα βρείτε όλα τα εργαλεία και την απαραίτητη βοήθεια για τη σωστή επιλογή περιορισμών #1.
Έστω ότι έχετε ένα καθηγητή πληροφορικής και ότι θέλετε να δημιουργήσετε δύο τμήματα επιλογής πληροφορικής.
Έστω επίσης ότι σχεδιάσατε έτσι τα πράγματα ώστε στα τμήματα αυτά να προσέρχονται μαθητές από όλα τα τμήματα κορμού.
Εμμέσως δηλαδή αποφασίσατε ότι όταν λειτουργούν τα τμήματα πληροφορικής δεν θα γίνονται μαθήματα κορμού.
Μπορούν αυτές οι επιλογές σας να πραγματωθούν; Η απάντηση είναι ΟΧΙ!
Σκεφτείτε ότι όταν λειτουργεί το ένα τμήμα πληροφορικής, τα παιδιά του άλλου τμήματος πληροφορικής θα πρέπει να φύγουν, αφού δεν λειτουργεί ο κορμός. Δηλαδή, στέλνετε τα παιδιά σπίτι τους για 2 ολόκληρες ώρες, ενώ εκ των προτέρων γνωρίζετε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μόνο για 1 ώρα.
Δεν υπάρχουν πολλοί τρόποι για να λύσετε αυτό το πρόβλημα και όλες οι λύσεις εμπεριέχουν κατάλληλη επιλογή μαθητών στα τμήματα κορμού.
F Μια απλή λύση είναι να φτιάξετε ένα τμήμα κορμού που να ταυτίζεται με το ένα τμήμα πληροφορικής. Δηλαδή, εμμέσως να ενσωματώσετε το μάθημα επιλογής στο πρόγραμμα γενικής παιδείας των μαθητών ενός τμήματος.
F Μια πιο πολύπλοκη λύση είναι να επιτρέψετε τη λειτουργία των τμημάτων επιλογής στο μέσον του ωραρίου, με την τεχνική των συνδιδασκαλιών. Δείτε τα παραδείγματα που παραθέτουμε στη σελίδα των περιορισμών #5, συνδιδασκαλίες αναθέσεων.
Έστω ότι έχετε ένα εργαστήριο πληροφορικής και ότι θέλετε να δημιουργήσετε δύο τμήματα επιλογής πληροφορικής, στα οποία προσέρχονται μαθητές από όλα τα τμήματα γενικής παιδείας.
Η περίπτωση αυτή είναι ίδια με την προηγούμενη, ανεξάρτητα από τους πόσους καθηγητές πληροφορικής έχετε.
Έστω ότι θέλετε να δημιουργήσετε μόνο ένα τμήμα πληροφορικής που όμως θα λειτουργεί σε ένα συνεχόμενο 2ωρο.
Στο τμήμα προσέρχονται μαθητές από όλα τα τμήματα κορμού. Τα άλλα μαθήματα επιλογής δεν γίνονται σε συνεχόμενο 2ωρο.
Μονοσήμαντα, το τμήμα πληροφορικής θα τοποθετηθεί την 6η και 7η ώρα κάποιας ημέρας. Την ίδια ημέρα, όλα τα άλλα τμήματα επιλογής θα λειτουργούν την 6η ώρα. Η δεύτερη ώρα των άλλων τμημάτων επιλογής θα γίνει άλλη ημέρα την 7η ώρα.
Οι μαθητές που επέλεξαν να παρακολουθούν το μάθημα της πληροφορικής θα πάνε σπίτι τους την έβδομη ώρα που οι άλλοι μαθητές κάνουν την δεύτερη ώρα της επιλογής τους.
Οι μαθητές που δεν επέλεξαν να παρακολουθούν το μάθημα της πληροφορικής θα πάνε σπίτι τους την έβδομη ώρα που οι μαθητές πληροφορικής κάνουν τη δεύτερη ώρα της επιλογής τους.
Αν από την προεργασία σας προκύπτει ότι είναι εφικτό τα μαθήματα επιλογών να διδάσκονται στο τέλος του ωραρίου, τότε εκ των προτέρων γνωρίζετε ότι τα τμήματα επιλογής ΔΕΝ πρόκειται να λειτουργούν από την 1η μέχρι και την 5η ώρα κάθε ημέρας.
Χρησιμοποιείστε περιορισμούς #1, στις ώρες λειτουργίας των τμημάτων για να αποκλείσετε από τα τμήματα επιλογών τις πρώτες 5 ώρες κάθε ημέρας. Αν το κάνετε, θα κερδίσετε πολύτιμο υπολογιστικό χρόνο.